utorok 27. marca 2018

,,Nezdravé zdravé"

zdroj: Giphy.com

Mediálna manipulácia je všade okolo nás, predsa len, každý z nás používa istý druh médií, či už surfujeme na internete, čítame noviny alebo pozeráme televíziu. Práve spomínaní internet a televízia sú najväčší "prenášači" hoaxov – teda mýtov. Nech sa týkajú čohokoľvek – zdravia, výživy či trikov na chudnutie alebo užitočných rád do života, ktoré po odskúšaní už také užitočné nie sú. A práve téme výživy by som sa chcela venovať. Na dobrú investigatívu treba viac ako len pár týždňov, niekedy sú to mesiace príprav, zháňania zdrojov, vybavovanie rozhovorov s účastníkmi prípadu, ktorý chceme skúmať ale taktiež aj komunikácia s úradmi, ktorým zákonom stanovená lehota 8 pracovných dní na odpoveď niekedy veľa nevraví a musíme čakať aj dlhšie. Téme zdravej výživy a stravovaní sa chcem venovať nie len pre to, že mnoho ľudí môže veriť istým informáciam, ktoré sú klamlivé ale taktiež pre to, že sa to týka každého z nás. V nasledujúcom článku sa budem venovať tomu, či je zdravé jesť večer a taktiež odhalím tajomstvo, prečo sú zdravšie varianty potravín v skutočnosti škodlivejšie ako tie klasické.


Určite každý z nás neraz počul: "Po 6 hodine večer nejedz, lebo priberieš." a podobne. S radosťou Vám oznamujem, že kľudne si aj po šiestej hodine večer môžete dopriať jedlo, treba však dávať pozor na to, čo jete. Naše telo je ako motor, ktoré potrebuje energiu, aby správne a bez problémov fungovalo. Všetko závisí aj od množstva vedľajších faktorov, nielen to, či ste muž, žena, koľko meriate a vážite, ale aj to, aký bol váš energický príjem, výdaj a akému stupňu fyzickej aktivity ste sa venovali. Pri väčšej fyzickej aktivite potrebujeme viac energie, ktorú spálime. Nutričná terapeutka Petra Lőrincziová uviedla všeto na priamu mieru: "Ak ste po náročnom dni bez obeda prišli domov po 17. hodine a v snahe schudnúť ste si odopreli aj večeru, spravili ste pravdepodobne to najhoršie, čo ste mohli. Vaše telo týmto diétnym (ned)opatrením vystavujete istej forme stresu. Stav hladovania totiž sprevádza vylučovanie stresových hormónov. " (zdroj: https://invivomagazin.sk/myty-o-vyzive-nejedzte-vecer!_691.html)

Čiže nielen, že budete hladný, ešte k tomu aj vystresovaný a namiesto schudnutia práve naopak – priberiete. Keď nejete, telo začína šetriť z toho, čo má a ukladá zásoby tuku, aby z nich neskôr mohlo čerpať. Nutričná terapeutka taktiež tvrdí, že do procesu šetrenia vstupuje aj tuk na problémových patriách, Do toho následne vstupuje stimulácia chute k jedlu, kvôli ktorej s prázdnym žalúdkom nezaspíte a ak áno, hrozí, že po zobudení budete mať šialené chute a vlčí hlad. A rovnakú pneumatiku na bruchu. Asi nemusím nijako zvlášť podotýkať, že po uvedenej hormonálnej búrke, ktorá sprevádza hladovanie, sa ráno zobudíte unavení, vyčerpaní a celkovo zle naladení. Pravda, chodiť spať s plným žalúdkom takisto nie je ideálne, to by mohli nastať totiž podobné príznaky.
zdroj: goodreads.com

Ďalším faktorom toho, kedy je dobré dopriať si posledné jedlo dňa je aj hodina, o ktorej bežne chodíme spať. Ak chodíme spať o desiatej, kľudne si o šiestej môžeme dopriať menší pokrm vo forme chleba so šunkou, hrsti orieškov či miskou šalátu. Dôležité pri poslednom jedle dňa je, aby nebolo príliš mastné ani ťažké ale ľahko stráviteľné, čo nám privodí pocit plnosti. V rámci záujmu o naše zdravie veľakrát siahame aj po zdravších alternatívach našich obľúbených pokrmov. Lenže veľakrát sú tieto zdravé (p)otraviny rovnako zlé, pokiaľ nie aj horšie. V rámci tejto investigatívy mi piati ľudia odpovedali na otázku, kedy chodia spať, o akom čase si dopriavajú posledné jedlo a čo to je. Len jeden zo skupiny opýtaních šiel spať pred dvadsiatoudruhou hodinou, jeden po polnoci, ostatní v časovom rozmedzí medzi jedenástou hodinou večer a polnocou. Ako to dopadlo s jedením? Subjekt, čo chodí spať pred desiatou hodinou večer, večeria o šiestej, ale o ôsmej si dopraje ešte niečo menšie, pri pýtaní uviedol pohár mlieka s pár cereálami. Zvyšok skupiny večeriava v rozmedzí od siedmej do ôsmej hodiny večer primeranú porciu, bez ďalšieho jedla dňa. subjekt, čo chodí spať o polnoci máva o desiatej hodine večer ešte menšie občerstvenie vo forme ľahkopotretého maslového chleba so šunkou. Vidieť, že staré známe "večera o šiestej" neplatí pri každom a pri opýtaní vo väčšej skupine, by sa našlo len pár jednotlivcov, ktorý skutočne večerajú o šiestej večer.
zdroj: giphy.com

V rámci získavnia informácií, som sa pýtala nielen na čas a obsah posledného jedla, ale i to, či sa pýtané subjekty stravujú zdravo. Zo skupiny piatich opýtaních sa snaží zdravo stravovať len jeden jediný! Pričom ide ale o zdravú diétu vo forme väčšieho prísunu zeleniny a ovocia, nielen nahrádzania bežných potravín nízkotučnými.
zdroj: gfycat.com

Je poľutovaniahodné, že množstvo ľudí verí obalom, aj keď zavádzajú. Skutočné tajomstvo zdravého jedla sa okrem domácej kuchyne skrýva totižto práve v nutričných tabuľkách a tým sa až toľko ľudí nerozumie. Obal potraviny môže trvdiť, že to, čo držíme v rukách má znížený obsah tuku, čo môže byť pre naše telo prospešné, ale keď sa pozrieme do zloženia, uvidíme tam veľa prídavných látok, ktoré pre naše telo už tak prospešné nie sú. Na základe niekoľkých webových stránok venujúcich sa výžive som zozbierala nielen zoznam potravín, ktoré sa tvária zdravo ale nie sú, ale aj dôvody, prečo sú škodlivé.
Nízkotučné produkty a produkty s podobným označením + výrobky bez tuku – isté druhy tukov naše telo potrebuje k správnemu fungovaniu ich masívne obmedzenie či dokonca vylúčenie, nie je správne, naopak, človek by mal vyhľadávať tzv. Zdravé tuky, ktoré obsahuje napr losos či avokádo. Britská štúdia dokonca ukázala, že práve tieto "fat- free" produkty môžu obsahovať až o 40% viac cukru!
Športové nápoje – štúdie ukázali, že je to len voda, cukor, farbivo a látky podobné kofeínu, ktoré majú u profesionálnych športovcov podporiť ich výkon. U neprofesionálnych športovcov dokonca spôsobujú priberanie na váhe!
Sušené ovocie – hoci je to ovocie, obsahuje taktiež veľa cukrov, ktoré našemu telu škodia a tým, že je toto ovocie na malé kúsky, ľahko si vieme dopriať porciu väčšiu, než ktorá nám je odporúčaná. Najhoršie na tom sú brusnice, mango a ananás.
Energy a proteínové tyčinky – snažia sa tváriť zdravo, pritom veľakrát môžu obsahovať viac kalórií a cukrov ako naša obľúbená sladkosť z čokolády.
Instantná ovsená kaša – dobrý nápad ak máte rušný deň a chce byť dlhšie plný, ale vaše telo to nemusí zobrať dobre. Tieto zmesy obsahujú priveľa karbohydrátov a cukrov.
Diétna sóda – Umelé sladidlá obsiahnuté v diétnych nápojoch môžu byť horšie než sladké sirupy, z ktorých sa vyrábajú naše obľúbené bublinkové nápoje. Práve tieto umelé sladidlá boli preukázané ako častejšie ukladané na tukové zásoby. Rovnako zvyšujú riziko srdečného infarktu a dokonca aj spôsobujú, že jeme viac.
Zeleninové čipsy – v čom je rozdiel medzi zeleninovými čipsami a zemiakovými? Žiaden. Zemiakové čipsy sú tiež zeleninové, a tieto "zdravé" zeleninové čipsy. Oboje sa smažia, teda sú rovnako škodlivé, navyše pri fyzickom skúmaní mali hrachové zeleninové čipsy prekvapivo väčší obsah soli ako zemiakové!

Za zmienku ešte stojí popcorn do mikrovlnky (veľa zbytočnej soli), vegetariánske burgre (väčšinou obsahujú viac ryže a fazule ako zeleniny) či balený čaj (množstvo konzervantov a veľa cukrov).
Zdroj: giphy
Zdroje:
https://www.insidescience.org/news/sports-drinks-non-sporty-cause-weight-gain

2 komentáre:

  1. To je opravdu parádní a velmi poučný článek! V poslední době jsem si zase trochu popustila řetězy ve stravování a moc neřeším, kolik jím a kdy, ale abych nakupovala podle složení si většinou dávám pozor.
    Aspartamy a acesulfamy v nápojích "bez cukru" jsou o opravdu o mnoho škodlivější.
    Obdivuju tě, jaké cenné informace jsi zde dohromady shrnula! Je to důležitý článek.

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Občas si treba dopriať, telo si zvykne žiadať viac soli/cukru a podobných malých zhrešení. Ak je to ale len v poslednej dobe, tak sa nič zlé nedeje :)
      Bolo na seminárku do školy, ale bolo zaujímavé dozvedať sa nové informácie.
      ďakujem za krásny komentár :)

      Odstrániť