streda 16. mája 2018

Complicated author´s life n.4

Bez skvelých detailov, niet skvelého celku.
Veru tak, všetko sa skladá z detailov. Či už výzdoba vašej izby, vzor na tričku, postupné životné pokroky ale aj postavy v knihách. Ich skladanie je niekedy ako puzzle. Jediné, čo máte sú kúsky, ktoré musíte poskladať dokopy, aby z nich vzniklo niečo použiteľné a užitočné. Tvorba postáv je niečo ako Photoshop - zábava na hodiny, ktorú buď milujete, alebo nenávidíte. Poprípade máte love-hate relationship a tvorbu postáv beriete ako nutné zlo, bez ktorého by ste nezačali. Keďže ja sama mám k tvorbe postáv pomerne zložitý vzťah (rada tvorím, ale nie príliš a ani do detailov, skôr z každého rožku trošku), tak nebudem zbytočne otáľať a inmediasres k téme. 

Ako ste mohli pochopiť, dnešný článok bude venovaný čisto postavám a všetkému s ni mi spojenými. Od reakcií na rôzne situácie, cez obľúbené farby a prečo až k samotnému vytvoreniu, bez ktorého by sme sa nemohli venovať bližším detailom. Postavy sú presne ako puzzle (mne samej sa páči táto metafora, výborne Veronika). Začnete s rámom, aby ste mali aspoň nejaké pevné základy a mohli sa podľa toho uberať istým smerom. V našom spisovateľskom prípade to sú základné vzhľadové a povahové črty. Pri vzhľade môžeme určiť hneď niekoľko vecí: výška, približná postava, farba vlasov, očí, pleti. Zatiaľ čo pri povahe to je zatiaľ súboj introvert verzus extrovert. Základy máme, je na čase pridávať k rámu ďalšie kúsky, aby sme sa čoskoro mohli pozrieť na celé dielo.

TVORBA:

Je to náročné. Povedané úprimne a narovinu (ako môžete na mojom blogu byť zvyknutý). Nebudem vám klamať. Vymyslieť do detailov hlavné a vedľajšie postavy, zaberie to veľa času a energie. Hlavne, keď vám isté prvky napadajú aj počas písania keď postavu definovanú máte. Taktiež je riadne o nervy, keď Vám niektoré postavy, jednoducho do deja nesedia alebo nemajú plné využitie. 

Na čo treba dávať pri tvorbe postavy?
  • Zmysel. Netvorte postavu, ktorá sa Vám aspoň na 25% nehodí do príbehu. Ak už nejakú takúto máte, príliš sa o nej nerozpisujte a dajte ju skôr ako náhodného cudzinca. Dobre premýšľajte, či chcete danú postavu dať do príbehu - má zmysel, že tam je? Zmenila by sa nejako story, keby tam tá postava nebola? Do akej veľkej mieri odplyvňuje daná postava príbeh alebo jednu z hlavných postáv príbehu?
  • Opis. VY si možno predstavíte určitú herečku alebo herca pri tvorení vašej postavy, ale čitatelia nevedia čítať myšlienky. Aspoň raz poskytnite detailný opis toho, ako postava vyzerá. Pozor však na príliš dlhé opisy, ktoré čitateľa môžu začať nudiť. Veja radí: Predstavte výzor postavy jednej z prvých troch kapitol.
  • Plány. Každá postava, ktorá do príbehu príde, by mala mať svoj význam (zmysel, bod 1) a istým spôsobom odísť. Preto si radšej neklaďte do príbehu priveľa postáv. Hlavne ich nezabíjajte, pokiaľ to nie je nevýhnutné. smrť postavy musí byť odpodstatnená.
  • Vyvarujte sa klišé!* Mia Thermopolisová a škaredá Betty dobre zastúpili premenu škaredého káčatka na krásnu labuť. Christian Gray/Grey sa zrazu po všetkých možných i nemožných ženách zamiloval do Anny. Viete kam mierim? Ak niekomu vytvoríte povahu, napr. neodolateľného sukničkára, len tak ľahko sa nezmení. Teda, nemali by ste ho meniť. Ani z depresie sa ľahko nedostanete, všetko má svoj čas, postupnosť a hlavne postupné uvedomovanie si vecí.
  • Nikto nie je dokonalý. Nerobte ani vaše postavy dokonalé. Určite majú nejakú chybičku krásy či už na povrchu alebo vo vnútri. Môže to byť čokoľvek od materského znamienka na kľúčnej kosti, cez jazvu na bruchu až po neschopnosť bicyklovať či rozoznávať farby.

VÝVOJ:

Nikto z nás nie je rovnaký po celý život a každá väčšia (niekedy i menšia ale závažná) udalosť nás ovplyvňuje. Každý z nás reaguje na situácie inak a vnímame udalosti inak. Osobne milujem character development, hlavne, keď je dobrý a autor sa s tým vie veľmi šikovne popasovať. Treba si však dávať na  isté veci pozor a tu je pár:

1. Dajte vašej postave šancu prejaviť sa. Bez poznania toho, aká vaša postava je, si čitatelia nebudú môcť všimnúť pokrok, aký nastal. Najlepšie to vidieť buď na dobre prejavenom opise správania a postojov k veciam, alebo vsadenie tej istej (alebo veľmi podobnej) situácie do príbehu. Iná reakcia nám poskytne krásnu ukážku vývoja vašich postáv. A samozrejme, nesmie chýbať zdôvodnenie toho, prečo sa postava zmenila, čo, poprípade kto, ju ku zmene názoru donútil.

2. Reč tela. Povie o nás niekedy viac, ako myslíme. A vo svete, kedy si každý charakter kúše peru, chce to aj iné mimojazykové prejavy. Napríklad obtáčanie si pramienky vlasov okolo prstu, zvieranie čeľuste, nadmerné žmurkanie a iné. Taktiež určite vy máte nejaký zlozvyk, dajte vašej postave/postavám tiež nejaký.

3. Učenie sa z chýb. Platí to aj pri reálnych ľuďoch a nielen charakteroch. Či im dáte, že sa budú učiť na vlastných alebo cudzích chybách, záleží od povahy a bystrosti Vašej postavy.

4. Motivácia. Dej sa neodohráva len tak a postavy sa nesprávajú tak ako sa správajú, pre nič za nič. Majú za tím isté dôvody. Prečo je tá mean girl protivná? Prečo sa tá hanblivá šedá myška neprejaví viac? Prečo ten milovník kníh a literatúry nemá aj iné koníčky? Prečo sa ten blondiak snaží byť za každú cenu drsný bad boy

5. Čas. Ani Rím nebol postavený za deň. Doprajte veciam čas. Vaša postava sa nenaučí variť/piecť/novému športu či jazyku v priebehu jednej (alebo dvoch) kapitol. Rovnaké je to aj pri prekonávaní istých bariér. Či už strachu z niečoho alebo zásad. Neprestanete sa báť, napr. lietania v lietadle, hneď počas jedného letu a na zásadu, napríklad, že nepijete alkohol, nezabudnete len pre to, že to do vás hučia ostatný, aby si ste si jeden pohárik dali.

Postavy v knihách sú v podstate ako reálny ľudia (aj keď v niektorých dielach majú nadprirodzené schopnosti) a práve preto by sme ich mali tak brať. Pri konfliktoch, s ktorými sa postava dostane do styku je pre to dobré položiť si otázku: Ako by som na to reagovala ja? Dalo by sa na takéto niečo zabudnúť? Ako dlho by trvalo takýto čin odpustiť v reálnom živote? A podobne.

VZŤAHY:

Dlhotrvajúce, krátkotrvajúce, na jednu noc, jednoduché, zložité, platonické, kamarátske, romantické, rodinné, zvrátené, spoločnosťou neprijateľné, jestvujúce, nejestvujúce, pracovné, zdravé, nezdravé, príjemné, nepríjemné, dobrovoľné, nútené, prekvapivé, očakávané, povolené, zákázané! Určite jestvuje ešte viacero druhov a možností rôznych vzťahov, ktoré môžete do príbehu zakomponovať a prekvapiť tak čitateľov. Život je komplikovaný, rovnako aj vzťahy, vieme to my - nielen ako ľudia, ale hlavne - ako čitatelia. Doprajte aj vašim postavám tú možnosť, nech nezískajú všetko, na čo sa len pozrú. 



* Vyvarujte sa klišé. Bolo to niekoľkokrát spomenuté, ale iba pre to, že je to dôležité. Knižný trh je plný príbehov o dobrom dievčati, ktoré sa zamiluje do zlého chlapca a on do nej. Taktiež nerobte blondíny hlúpe a ryšavky prirodzene akčnejšie než by mali byť. Rovnako nie každý chlap musí byť sukničkár, nie každý zbohatlík arogantný a určite nie každé dievča patrí medzi nákupné maniačky. spravte vaše charaktery unikátne, nech si ich čitatelia dobre zapamätajú. 

Užitočné cheat-sheets pri tvorbe postáv: (+ na Pintereste, napr. u mňa)

CHARACTER HELP

  1. QUICK CHARACTER CREATOR
  2. 30 SCENE IDEAS FOR CHARACTERS
  3. CHARACTER QUIRKS
  4. KILLING CHARACTERS
  5. LOVE YOUR ANTAGONIST
  6. CHARACTER MOTIVATION
  7. MAKING TROUBLE FOR CHARACTERS
  8. COUPLES WORKSHEET
  9. NAMING CHARACTERS
  10. CHOOSING A NARRATOR
  11. WRITING EMOTIONS
  12. EXPRESSING THOUGHTS
  13. CREATING VILLAINS
  14. MAKING DECISIONS
  15. CHARACTER OCCUPATIONS
Ešte jeden článok týkajúci sa základov k príbehu a už prejdeme aj k samotnému začiatku! Dovtedy si užívajte teplých slnečných dní a krásneho počasia. Občas do tejto série možno budem pridávať aj samostatne nezávislé články, ktoré síce nie sú v poradí (tu končí článok č.4 z 8 predpísaných) ale veľmi s písaním a kreativitou súvisia.
VeJa

1 komentár:

  1. Super sepsané, těším se na další část, tohle mě hodně zajímá. :-)

    OdpovedaťOdstrániť